Olajválasztó
Olajválasztó - Milyen olaj kell az autómba?
Premium márkák motorolaj és kenőanyag keresői autótípus szerint.
Amennyiben szeretné megtudni, hogy járművébe pontosan milyen olaj való, használja az alábbi online keresőket.
A márkákra kattintva böngészője megnyit egy új ablakot amelyben önt a kiválasztott gyártó oldalára navigáljuk, ahol már csak ki kell választania a járműkategóriát, autómárkát, típust, évjáratot.
Ha választás pontos volt a katalógus kiadja az önnek megfelelő termékek nevét vagy cikkszámát, ezt átmásolva a Cromax kereső mezőjébe, kiadja az elérhető kínálatunkat.
Mikor szükséges a motorolaj és az olajszűrő cseréje?
Gyakran hallani, hogy az autó olajcseréje pénzkidobás, és csak akkor kell elvégezni, amikor a fedélzeti számítógépen/jármű kijelzőjén megjelenik az olajlámpa. Ez nem helytálló. Minden jármű esetében vannak meghatározott, a gyártó által előírt csereintervallumok, amelyeken belül olajcserét kell végezni.
A ma használt nagy teljesítményű termékek némelyikét csak 15 000, 20 000 vagy akár 30 000 megtett kilométer után kell felújítani. Alternatívaként az olajszűrő cseréjére akkor is van meghatározott időtartam, ha a járművel évente csak néhány kilométert tesznek meg. A csere akkor válik esedékessé, ha a két feltétel valamelyike teljesül. A gyártók így biztosítják a motorolaj és az olajszűrő rendszeres cseréjét, hogy a megmaradó tartalék alkatrészek tovább megmaradjanak, és ne károsodjon a működésük. A különböző motorok esetében a karbantartási időpontok eltérő előírásokkal rendelkeznek. A motorolajcserére vonatkozó egyedi szervizintervallumot a szervizfüzetben vagy a jármű kezelési útmutatójában találja meg.
Miért kell rendszeresen cserélni a motorolajat?
Az olajszűrő a motorban fellépő kopás okozta legkisebb szennyeződéseket, például fémforgácsokat is összegyűjti. Ez azonban idővel eltömődik. Az eltömődés elkerülése érdekében a szűrőt rendszeresen cserélni kell. Ez biztosítja, hogy a szűrő teljesítőképessége megmaradjon, és ezáltal a motor állandó teljesítménye biztosított legyen. Azonban maga a kenőanyag is öregszik az idő múlásával, és a kopás jeleit mutathatja. Ez különösen a hidegebb hónapokban és a rövid (10 km alatti) távokon sokat használt járműveknél figyelhető meg.
Ezek az autók nem igazán melegednek fel, ami nagy problémákat okozhat. Például az égéstéren keresztül az olajteknőbe kerülő üzemanyag nem párolog el teljesen. Ennek következtében a maradék folyadék felhalmozódik az olajban. Ehhez csatlakozik a víz és a nedvesség a hideg napokon. Ez az olaj hígulásához vezet, ami viszont jelentősen csökkenti a kenőhatást. Ennek következménye a motor masszív károsodása lehet.
5W30, 5W40, 0W30 vagy 10W40? Melyik motorolaj a megfelelő?
Sokféle motorolaj létezik! Minden járműgyártó meghatározza, hogy milyen olajat kell használni a motorjaihoz, és a szükséges olaj mennyisége is autónként eltérő.
Jó tudni
Az olajjal kapcsolatban gyakran tárgyalt téma a viszkozitása. De mit is jelent ez valójában? A viszkozitás az olaj deformációval szembeni ellenállása. A motorolajokat különböző osztályokba sorolják, amelyekben a viszkozitás azt jelzi, hogy az olaj egy bizonyos hőmérsékleten mennyire "viszkózus". Ennek azonban semmi köze a kenőanyag minőségéhez.
Magas viszkozitás: nagy ellenállás a deformációval szemben (az olaj olyan viszkózus, mint például a méz).
alacsony viszkozitás: alacsony ellenállás a deformációval szemben (az olaj meglehetősen híg, mint például a víz).
Az egyes osztályozásokat SAE-osztályokba sorolják (SAE=Society of Automotive Engineers). Például egy SAE 0W30 címkével ellátott motorolajnál az első számjegy az alacsony hőmérsékleten mért "viszkozitást" írja le. Minél kisebb ez a szám, annál jobban tud ez a motorolaj alacsony hőmérsékleten áramlani, és ennek megfelelően gyorsabban eléri a motorban lévő, kenésre szoruló alkatrészeket. A második számjegy a magas hőmérsékleten való folyékonyságot jelzi.
A következő SAE osztályok léteznek:
SAE osztály |
külső hőmérséklet |
SAE 0W20 |
-35 °C és 20 °C között |
SAE 0W30 |
-35 °C és 30 °C között |
SAE 0W40 |
-35 °C és 40 °C között |
SAE 5W20 |
-30 °C és 20 °C között |
SAE 5W30 |
-30 °C és 30 °C között |
SAE 5W40 |
-30 °C és 40 °C között |
SAE 10W30 |
-20 °C és 30 °C között |
SAE 10W40 |
-20 °C és 40 °C között |
SAE 10W50 |
-20 °C és 50 °C között |
SAE 10W60 |
-20 °C és 60 °C között |
SAE 15W40 |
-15 °C és 40 °C között |
SAE 15W50 |
-15 °C és 50 °C között |
SAE 20W40 |
0 °C és 40 °C között |
SAE 20W50 |
0 °C és 50 °C között |
*A környezeti hőmérsékletek csak hozzávetőleges értékek. Ezért az autógyártók meghatározzák a pontos motorolaj specifikációkat a megfelelő olaj használata érdekében.
Melyek a motorolajra vonatkozó gyártói előírások?
A járműgyártóknak vannak bizonyos követelményei a motorban használt olajokra vonatkozóan. Pontosan tudják, hogy az általuk épített motorokhoz melyik motorolaj a legjobb, és hogy a motorok milyen motorolajjal működnek a leghatékonyabban. Az alábbiakban néhány példát mutatunk be a gyártói jóváhagyásokra. Ügyeljen arra, hogy a járművének megfelelő jóváhagyást használja, és kövesse ezeket a motorolaj vásárlásakor.
VW-szabványok: pl. VW 502 00, VW 504 00, VW 507 00
BMW-szabványok: pl. BMW Longlife-12 FE, BMW Longlife-01
Ford szabványok: pl. WSS-M2C 925-B
Mercedes-Benz szabványok: 229.5, 228.3